ИНТЕРНЕТ ПОРТАЛ
средњебанатског округа
Србија међу првима тестирала иновативни систем за прикупљање амбалажног отпада

У очувању животне средине важну улогу има и адекватно одлагање амбалажног отпада. Заједно са средствима за заштиту биља, на тржиште доспева и амбалажа која након употребе средстава за заштиту биља постаје отпад.

 

 

Амбалажа има важну улогу у безбедној испоруци и употреби средстава за заштиту биља, али након употребе треба обезбедили ефикасан систем збрињавања амбалажног отпада у свим фазама управљања, почев од адекватног сакупљања, преко транспорта, складиштења и третмана, до адекватног одлагања односно уништавања овог амбалажног отпада.

 

 

Наиме, амбалажни отпад од средстава за заштиту биља представља потенцијални ризик по здравље људи и животну средину уколико се са њиме не управља на адекватан начин.    

 

 

Међутим, поред амбалаже у којој се налазе средства за заштиту биља, за очување животне средине веома је битно и одлагање осталог амбалажног отпада, попут ПЕТ пластике и лименки, преко стакла до Тетра Пак амбалаже која, неретко, заврђава и на пољопривредним површинама.    

 

 

И док се у Србији и даље одлучује о начину унапређења прикупљања амбалажног отпада, у Зрењанину је завршено тестирање прве иновативне технологије, која прихвата све врсте материјала истовремено - од ПЕТ пластике и лименки, преко стакла до Тетра Пак амбалаже. Цео процес рециклаже је ефикаснији и поузданији него код обичних рецикломата, због напредног дигиталног система и пресовања амбалаже унутар апарата, што доноси велике уштеде у времену и новцу.

 

 

   

 

Пројекат "Паметно рециклирај" у Зрењанину    

 

 

Многе развијене земље, попут Белгије и Велике Британије, у процесу су разматрања истих или сличних решења, а наша земља имала је прилику међу првима да га тестира, захваљујући пројекту „Паметно рециклирај“, који је реализован кроз програм девелоППП немачког Савезног министарства за економску сарадњу и развој (БМЗ), који су заједнички спровели ГИЗ, Ball Packaging, Секопак, Solagro Smart Recycling, Mercator-S и Reverce Logistics Group, у сарадњи са НАЛЕД-ом и програмом „Свака лименка се рачуна“.    

 

 

Током пилотирања пројекта, потрошачи у Зрењанину су могли на 12 локација у граду да врате искоришћену амбалажу, а путем специјалне апликације на мобилном телефону сакупљали су бодове за попусте при наредним куповинама и друге награде које су додељиване сваког месеца.  

 

 

- Захваљујући партнерству са приватним сектором, успели смо да тестирамо и упознамо се са применом технологије о којој већ многе земље говоре и видимо шта оне могу да донесу. Верујем да ће научене лекције бити искоришћена за даљи развој система на националном и међународном нивоу – навео је Зоран Јаковљев, саветник у ГИЗ-у, на завршној конференцији пројекта, где су представљени кључни резултати.     Директор за одрживи развој у НАЛЕД-у Слободан Крстовић истакао је да Србија сада има прилику да буде пионир у модерном управљању амбалажом, а примери развијених европских земаља, говоре да сви иду у том правцу.  

 

 

  - Веома је важно подизање свести грађана о значају примарне селекције и рециклаже отпада. Уназад шест година се прича о покретању новог система, неколико студија и пилот пројеката је спроведено, од којих је овај убедљиво најважнији, јер повезује дигитализацију и одрживи развој. Дигитални системи су транспарентнији, што се показало код свих решења која је НАЛЕД заговарао као што су електронске грађевинске дозволе, систем за пријаву сезонских радника у пољопривреди, еФактуре и многи други, а то је и порука коју ћемо пренети доносиоцима одлука – изјавио је Крстовић.    

 

 

Према речима Јелене Петљански, менаџерке за одрживост и регулаторне послове у компанији "Ball Packaging Europe" , оно што овај систем чини јединственим јесте његово напредно ИТ решење, које се ослања на серијализацију односно на уникатни код за сваку јединицу амбалаже, што обезбеђује већ у ефикасност и транспарентност у процесу рециклаже.    

 

 

- За потребе пројекта одштампано је милион кодова и ручно додавано као налепница, а иначе би могао да буде оригиналан део амбалаже, на чему је потребно још радити, како бисмо унапредили механизме за означавање и истражили методе за аутоматизацију овог процеса  – рекла је Петљански.  

 

 

  Овај код пружа велики број података – колики је животни век амбалаже, који се материјали више или мање рециклирају, где завршавају и могу бити од велике користи за изградњу ефикаснијег система управљања отпадом.    

 

 

Током пилотирања пројекта „Паметно рециклирај“, директорка Секопака Виолета Белановић рекла је да су сарађивали са великим бројем приватних партнера, као што су компаније Coca cola HBC, Carlsberg, Тетра Пак, Red Bull и Књаз Милош. Више од 40 брендова ових компанија било је укључено у систем паметног прикупљања, а грађани који су желели да рециклирају и други амбалажни отпад могли су да га одложе у канте за прикупљање које су се налазиле поред машина.  

 

 

  - Секопаку као оператеру амбалажног отпада кључно је да испита како грађани реагују на различите начине одвајања амбалажног отпада. Сарадња са локалном самоуправом се показала као јако важна за сакупљање већих количина, а промотивна кампања и едукација грађана неопходне – закључила је Белановић.  

 

 

Мина Ђурић  

 

 

 

 

sr_RSSerbian